tiistaina, joulukuuta 04, 2007

Muistoja, muistoja vain...

Keksi haastoi joten minähän vastaan.

Säännöt:

- Tässä on lueteltu 15 (nyt jo 20) sanaa. Kirjoita jokaisen kohdalla, mitä lapsuuden/nuoruuden tapahtumia, asioita tai tunnelmia tulee kyseisestä sanasta mieleen.
- Jos juuri siitä sanasta ei tule mieleen mitään, niin kerro jostain siihen läheisesti liittyvästä asiasta.
- Saa kertoa useampiakin asioita, jos sanasta muistuu mieleen paljon juttuja.
- Lopuksi: keksi luetteloon yksi sana lisää ja muistele siihenkin sanaan liittyviä lapsuuden tapahtumia.

1. Kampa
Mikä se on? Kampaan olen käyttänyt vain kun olen juhliin mennyt. Yleensä minulla onkin niin lyhyet hiukset ettei kampaa tarvitse ja nyt sitten kun pehko kasvaa (niin kuin nyt) se menee niin kiharaan ettei siinä kampa paljon auta. Aamukampa kyllä tuli intissä tutuksi. Oli se hienoa joka aamu katkaista yksi piikki kunnes vihdoin koitti se aamu että viimeisenkin sai katkaista.

2. Lintu
Lintuja olen pienestä pitäen jonkun verran seurannut ja tunnistankin yleisimmät. Talvisin kotona on kiva seurata lintulaudan elämää. Ja kuovin ääni rannassa kuuluu kesään.

3. Meri/Järvi
Järven rannalla olen asunut lapsuuteni ja siihen järvimaisemaan jotenkin tottui eikä huomaakaan miten komea se on vaikka pienihän se järvi onkin.
Merestä muistuu armeija ajat mieleen. Yksi kauneimpia maisemia mitä olen nähnyt oli kun aurinko laski Lohtajan rannikolla merelle. Se hetki jäi ehkä parhaiten armeijasta mieleen. Kaunista.

4. Kitara
Kitara ei herätä muistoja. Kitaran tiluttelua kyllä kuuntelen mielelläni. En ole koskaan opetellut kitaran soittoa eikä se hirveästi ole kiinnostanut. Toisinaan kyllä miettii että olisi se hienoa jos osaisi sitä soittaa, mutta toisaalta ei minun kärsivällisyys riitä opettelemaan. Olenkin ihan tyytyväinen pelkästään kitaran kuunteluun.

5. Kello
Pitkään minulla oli aina kello ranteessa. Vaikkakin kaikki väittivät että pidin sitä väärässä kädessä. Nyt en ole moneen vuoteen omistanut kelloa.

6. Oksentaminen
Yksi inhottavimmista asioista mitä tiedän. Lapsuuden jälkeen en onneksi ole oksentanut. Inhoan myös katsoa/kuunnella toisten oksentamista. Keltaista jaffaa join aina lapsena oksennustaudissa.

7.Mummo
Mummoihin on ollut aina hyvät välit. Toinen mummo oli itsestään selvyys ja erittäin läheinen kun asui seinän takana. Asuu kyllä vieläkin. Ei siis täällä Tampereella vaan Karstulassa. Toisesta mummosta tulee mieleen hänen huikeat tarjoilut ja etenkin letut. Niin ja sen seinäntaus mummon karjalanpiirakat. Ai jai. Parasta mitä tiedän.


8. Kirja
Vaikka opin lukemaan ennen kouluun lähtöä en lapsena paljoakaan lukenut. Jossain vaiheessa innostuin lukemaan Stephen Kingiä ja kyllä sen melkein koko tuotanto onkin kahlattu läpi. Ainakin kaikki mitä Karstulan kirjastosta löysin. Olen kyllä äärimmäisen hidas lukemaan.

9. Pipo
Kyllähän talvella pipo pitää päässä olla. Ainakin pulkkamäessä.

10. Matematiikka eli laskento
Ollut suhteellisen helppoa peruskoulussa. Tykkäsinkin jopa siitä. Lukioon en kyllä jaksanut pitkää matikkaa valita vaikka oli ihan siinä ja siinä saanko päättötokariin kympin vai ysin. Ysin sain. Muutaman kerran sain kyllä lukiossa kuulla miksen valinnut pitkää matikkaa.

11. Metsä
Joskus lapsena kävimme useinkin vanhempien kanssa metsässä retkellä. Oli ne ihan kivoja retkiä. Ja kyllä velipojan kanssa paljon leikittiin metsässä. Nykyisin tykkään samoilla metsässä yksinäni. Saa rauhassa rypeä.

12. Ukkonen
Lapsenakin tykkäsin ukkosesta. Pitkään aikaan ei olekaan kunnon ukkosta ollut. On se hienoa kun luonto oikein näyttää mahtiaan.

13. Hiukset
En ole koskaan paljon hiuksiani miettinyt. Mitä vanhemmaksi tulen niin sitä enemmän tuntuu vaan menemään kiharaan.

14.Sisko/veli - valitse toinen
Isoveljen kanssa leikittiin lapsena paljon eikä todellakaan usein tapeltu. Aina on ollut hyvät välit.
Pikkusisko on kymmenen vuotta minua nuorempia ja erittäin tärkeä minulle ollut aina. Aika samanluontoinen kuin minä.

15. Ikkuna
Ei herätä muistoja. Salainen ikkuna on hyvä elokuva. Ikkunointi liittyy jotenkin digitaaliseen röntgenkuvaukseen.

16. Kalenteri
En ole kova kalenteria käyttämään. Seinäkalenterikin vaan roikkuu seinällä sitä harvoin edes katsoen.

17. Puuro
Puurosta en tykkää. Syön jos on pakko tai kohteliasuudesta jos tarjotaan. Se oli ihan kauheaa kun lapsena joutui jossain kylässä puuroa syömään.

18. Harmoni/piano
Harmoniasta en tiedä. Pianon äänestä tykkään ja nyt kun pikkusisko osaa jo soittaa ihan hyvin niin aina pyydän sitä soittelemaan kaikkea. Esim. Vanhojapoikia viiksekkäitä.

19. Kastemato
Kastemadoista tulee mieleen omenapuiden perusrunkojen istuttaminen. Siellä niitä matoja mönki.

20. Videokamera
Tämä vehje tuli kavereideni ja minun elämääni lukion lopulla kun teimme äidinkielen esitelmän koulun kameralla. Siitä tuli järkyttävä söhellys. Opettaja kuitenkin tykkäsi ja saimme ensimmäisen kerran ryhmätyöstä kympin. Ylioppilasrahoilla sitten ostin oman kameran ja siitä lähtien varsinkin Mannisen kanssa olemme kuvailleet kaikkea. Siinä on tekemisen iloa kun yrittää tehdä omia elokuvia.

Siinä se sitten oli. Olen huono muistelemaan. Tuntuu ettei minulla ole mitään muistelemisen arvoista.

Minä haastan Josen ja Akkikin tähän.

Tänään ei sitten olekaan mitään ihmeitä taas tapahtunut. Koulussa kävin ja kaupungilla ostamassa joululahjat. Ei taida enää oikein olla mitään ostettavaa. Ja veronpalautuksista ja opintotuesta jäi vielä vähän elämiseenkin rahaa.

Humppa Soi: Ruoska: Alistaja
Humpastalainattua:
" En ole ihminen; olen orja hybridi-mekaaninen!
Joka vihaa rakastaa, joka rakkautta vihaa!"

Koulussaopittua: Yksin pimiössä on hieno olla tietämättä mitä tehdä.

26 kommenttia:

Anni kirjoitti...

Onne vaan veronpalautuksista!

Mummot on parhaita :) Niitä ilman on yllättävän vaikee tulla toimeen.

Minja kirjoitti...

Nam, itsetehdyt karjalanpiirakat olisivat kyllä ihan parasta! Mutta niin suuritöisiä.. olen kyllä joskus tehnyt sellaisia, rypytyskin onnistui varsin mallikaasti (varmaan verissä kun äidin isän puoleinen suku on karjalasta lähtöisin, kröhöm.. :D), mutta en vaan jaksa/viitsi ikinä niitä alkaa kotona vääntämään.

Ehkä sitten joskus isona, jos olisi perhettä mitä ruokkia niillä.. :)

Wille kirjoitti...

Anni: Onhan ne mummot muutenkin mukavia kuin vain silloin kun antavat rahaa.

Minja: Sinähän voisitkin tehdä minulle joskus karjalanpiirakoita. Minunkin mummoni on karjalasta lähtöisin niin sillä se niitä osaakin niin hyvin tehdä.

Anonyymi kirjoitti...

Jotenkin alkoi tehdä mieli mennä armeijaan. No oikeasti ei. Onneksi auringonlaskut on ihan kauniita Näsijärvelläkin, niin ei tarvi Lohjalle lähteä. Ja kampoja voin kai katkoa ihan muutenkin.

Mulla on koko lahjanostorumba edessä. Aina kun yritän, tarttuu jotain pientä kivaa vaan itselle. Vaikka on sekin kivaa.

Kiva oli kurkistella sunkin muisteloihin.

Wille kirjoitti...

En ole paljon täällä auringonlaskuja ihaillut. Eikun. Tuossahan kun linkillä viime vuonnakin tänne viikonlopuilta palailin niin olihan se kaunista kun aurinko laski järvelle.

Minullakin kovasti teki tänään mieli ostaa itselleni jotain mutta sain pidettyä pääni.

Mimmu kirjoitti...

Mikset ostanut mitään itsellesi? Kun kerran veronpalautustakin tuli..

Wille kirjoitti...

On sitä rahanmenoa ollut jo ihan tarpeeksi. Älä pelkää. Kyllä minä itsellenikin vielä ehdin ostamaan ihan yllin kyllin.

Minja kirjoitti...

Eh.. pitäisi varmaan ensin tehdä yksi koe-erä ihan omaan käyttöön, ennenkuin muille uskaltaisi tarjoilla. Mahtaisinkohan osatakaan enää..

Wille kirjoitti...

Minä voin toimia kyllä ihan koemaistajanakin vaikkei ihan täydellisesti onnistuisikaan.

Minja kirjoitti...

En tiedä voinko sälyttää niin suurta vastuuta sinun harteillesi. Siinähän voi mennä vaikka terveys tai jopa henki. :)

Wille kirjoitti...

Olen kyllä valmis riskeeraamaan henkeni karjalanpiirakoiden vuoksi.

manninen kirjoitti...

Osaahan jätkä soittaa kitaraa.

manninen kirjoitti...

Ja kalenterikohdassa olisit voinut mainita Marraskuu 2008 kalenterin

Wille kirjoitti...

Ei sitä lasketa jos osaa soittaa Smoke on the waterin alun ja senkin väärin.

Ja se Marraskuukalenteri on kyllä hieno, kävi se kyllä mielessä.

Anonyymi kirjoitti...

Mäkin oon tehnyt ala-asteella leirikoulussa karjalanpiirakoita, vieläköhän osaisin :D

manninen kirjoitti...

Lasketaanhan se. Minä ainakin lasken.

Wille kirjoitti...

Ei muuta kuin kaikki vaan karjalanpiirakoita tekemään. Minä voin sitten maistella ja arvioida miten on onnistuttu.

Anonyymi kirjoitti...

En minä niitä karjalanpiirakoita taida osata tehdä. (En kyllä ole koittanutkaan.) Mutta käviskö mustikkapiirakka? Piirakka sekin on.

Wille kirjoitti...

Ei se karjalanpiirakkaa voita mutta kyllähän minä sitäkin voisin maistaa.

Mimmu kirjoitti...

Hitsit, Willen karjalanpiirakkahaaste. ;)

Wille kirjoitti...

Mimmukin vaan mukaan haasteeseen.

Mimmu kirjoitti...

Voisin ottaakkin osaa.

Wille kirjoitti...

Olen aina valmis maistelemaan...

Mimmu kirjoitti...

Wille on kuin partiopoika, kun ruuasta on kyse :)

Wille kirjoitti...

Tai naisseurasta.

Jose / ajastaika.com kirjoitti...

No niin, haasteeseen vastattu! :)

generated by sloganizer.net